Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) milyonların gözünü çevirdiği eylül ayı enflasyon verilerini saat 10.00’da duyurdu.

Tüketici fiyat endeksinin aylık bazda yüzde 1,84, yıllık bazda ise yüzde 29,73 artış gösterdiği aktarıldı.

Açıklanan bu kritik veriyle birlikte, temmuz ve ağustos aylarının ardından eylül ayının da hesaba katılmasıyla memur ve emeklinin cebine girecek 3 aylık zam oranı şekillenmiş oldu.

Vatandaşın cüzdanını doğrudan etkileyen maratonda ilk yarı tamamlandı.

3 Aylık Enflasyon Farkı Yüzde 5,56

Temmuz ayında yüzde 1,78, ağustosta ise yüzde 1,84 olarak ölçülen enflasyona, eylül ayının yüzde 1,84'lük verisi eklendi. SSK, Bağ-Kur ve tarım emeklilerinin üç aylık zam oranının yüzde 5,56 olduğu ifade edildi. Nihai rakamın belirlenmesi için ekim, kasım ve aralık verilerinin bekleneceği vurgulandı.

Yıllık enflasyon yüzde 29,73! Gıdada düşüş dikkat çekti
Yıllık enflasyon yüzde 29,73! Gıdada düşüş dikkat çekti
İçeriği Görüntüle

Kafalar kök maaş konusunda karışık.

Açıklanan enflasyon oranları doğrudan kök maaşlara yansıtılacak. Yılın ilk yarısında yüzde 17,76 oranında zam alan SSK ve Bağ-Kur emeklisinin kök aylığı, hesaplanacak 6 aylık artışla birlikte mevcut 23 bin 552 TL'lik en düşük emekli maaşı sınırını aşmazsa, yasal bir düzenleme gelmediği takdirde net ele geçen tutar değişmeyecek. Gözler şimdiden Meclis'e gelecek olası bir taban maaş düzenlemesine ve eklenebilecek refah payına çevrildi.

Beklentiler ve Taban Aylık Senaryoları

Yıl sonu enflasyon hedeflerinin güncellenmesiyle birlikte Sosyal Güvenlik Uzmanı Emin Yılmaz'ın hesaplamaları dikkat çekti. Merkez Bankası'nın yüzde 28'lik yıl sonu enflasyon tahmininin tutması halinde, ikinci 6 aylık enflasyon farkının yüzde 8,70 civarında oluşacağı kaydedildi. Bu senaryoda en düşük emekli aylığının 25 bin 601 TL seviyesine çıkması bekleniyor.

Piyasa Katılımcıları Anketi'ndeki yüzde 29,43'lük yıl sonu tahmininin gerçekleşmesi durumunda fark yüzde 9,97 seviyesine tırmanacak ve taban aylık yaklaşık 25 bin 900 TL'yi bulacak.

Memur Zammında 5 Kurum 5 Formül

Kamu Görevlileri Hakem Kurulu kararıyla 2027'nin ilk yarısı için yüzde 5 toplu sözleşme zammı cebinde olan memur ve memur emeklileri için enflasyon farkı kritik önem taşıyor. İkinci yarıyıldaki enflasyonun yüzde 7'yi aşan kısmı doğrudan maaşlara fark olarak yansıtılacak.

Ekonomi kurumlarının tahminleri masaya yatırıldı. AA Finans'ın yüzde 10,11'lik 6 aylık enflasyon beklentisi gerçekleşirse, memura yüzde 2,91 fark doğacak ve kümülatif artış yüzde 8,05 olacak. Diğer kurumların senaryolarına göre zam oranları; Merkez Bankası'nda (TCMB) yüzde 6,67, OVP'de yüzde 7,00, piyasa anketinde yüzde 8,01 ve FKE tahmininde yüzde 8,66 olarak aktarıldı.

Halen 70 bin 224 TL olan en düşük memur aylığının, TCMB senaryosuna göre 74 bin 908 TL'ye, FKE senaryosuna göre ise 76 bin 305 TL'ye yükselebileceği dikkat çekildi. OVP'de bu rakam 75 bin 140 TL, piyasa anketinde 75 bin 849 TL, AA Finans'ta ise 75 bin 877 TL olarak hesaplandı. Ek ödemeler dahil 31 bin 527 TL 77 kuruş olan taban memur emekli aylığının 33 bin 630 TL ile 34 bin 257 TL bandına yerleşeceği ifade edildi.

Kuruşu Kuruşuna Görevdeki Memur Maaşları

Farklı beklentilerin ortalamasında şekillenen yeni görevdeki memur maaş listesi hesaplandı. Meslek meslek oluşan farklar kayıtlara geçti:

  • Uzman Doktor (1/4): 170.730 TL'den 182.118 TL'ye (Fark: +11.388 TL)

  • Profesör (1/4): 153.208 TL'den 163.427 TL'ye (Fark: +10.219 TL)

  • Mühendis (1/4): 109.185 TL'den 116.468 TL'ye (Fark: +7.283 TL)

  • Şube Müdürü (Üniv. Mezunu - 1/4): 107.110 TL'den 114.254 TL'ye (Fark: +7.144 TL)

  • Araştırma Görevlisi (7/1): 102.779 TL'den 109.634 TL'ye (Fark: +6.855 TL)

  • Avukat (1/4): 102.135 TL'den 108.947 TL'ye (Fark: +6.812 TL)

  • Başkomiser (3/1): 101.242 TL'den 107.995 TL'ye (Fark: +6.753 TL)

    Dalaman'da 1.400 ton dane mısır satışa çıkıyor
    Dalaman'da 1.400 ton dane mısır satışa çıkıyor
    İçeriği Görüntüle
  • Polis Memuru (8/1): 92.618 TL'den 98.796 TL'ye (Fark: +6.178 TL)

  • Uzman Öğretmen (1/4): 92.166 TL'den 98.313 TL'ye (Fark: +6.147 TL)

  • Vaiz (1/4): 86.983 TL'den 92.785 TL'ye (Fark: +5.802 TL)

  • Hemşire (Üniv. Mezunu - 5/1): 84.845 TL'den 90.504 TL'ye (Fark: +5.659 TL)

  • Öğretmen (1/4): 83.254 TL'den 88.807 TL'ye (Fark: +5.553 TL)

  • Teknisyen (Lise Mezunu - 11/1): 75.877 TL'den 80.938 TL'ye (Fark: +5.061 TL)

  • Memur (Üniv. Mezunu - 9/1): 73.070 TL'den 77.944 TL'ye (Fark: +4.874 TL)

  • En Düşük Memur Maaşı: 70.224 TL'den 74.908 TL'ye (Fark: +4.684 TL)

Yüzde 8,05 Zamlı Memur Emeklisi Tablosu

Yüzde 8,05'lik kümülatif artış senaryosu baz alındığında memur emeklilerinin alacağı yeni maaşlar da netlik kazandı.

  • Müsteşar (1/1): 112.140 TL'den 119.620 TL'ye (Fark: +7.480 TL)

  • Genel Müdür (1/1): 99.377 TL'den 106.010 TL'ye (Fark: +6.633 TL)

  • Profesör (1/4): 80.490 TL'den 85.860 TL'ye (Fark: +5.370 TL)

  • Pratisyen Hekim (1/4): 68.691 TL'den 73.274 TL'ye (Fark: +4.583 TL)

  • Kaymakam 1. Sınıf (1/4): 65.853 TL'den 70.246 TL'ye (Fark: +4.393 TL)

  • Başkomiser (1/4): 47.877 TL'den 51.070 TL'ye (Fark: +3.193 TL)

  • Mühendis (1/4): 47.693 TL'den 50.877 TL'ye (Fark: +3.184 TL)

  • Polis Memuru (1/4): 47.093 TL'den 50.239 TL'ye (Fark: +3.146 TL)

  • Öğretmen (1/4): 46.908 TL'den 50.042 TL'ye (Fark: +3.134 TL)

  • Hemşire (Lisans - 1/4): 46.908 TL'den 50.042 TL'ye (Fark: +3.134 TL)

  • Avukat (1/4): 46.908 TL'den 50.042 TL'ye (Fark: +3.134 TL)

  • İmam-Hatip (1/4): 46.908 TL'den 50.042 TL'ye (Fark: +3.134 TL)

  • Şube Müdürü (Lisans - 1/4): 39.681 TL'den 42.327 TL'ye (Fark: +2.646 TL)

  • Teknisyen (Lise - 1/4): 33.995 TL'den 36.263 TL'ye (Fark: +2.268 TL)

  • Memur (Lisans - 1/4): 31.313 TL'den 33.402 TL'ye (Fark: +2.089 TL)

Kaynak: Milli Gazete